ذرهبین یک اپلیکیشن ایرانی است که تلاش میکند تجربه کاربری بهتری را در دسترسی به محتوا و خدمات دنیای وب و نیز جستجو به زبان فارسی فراهم کند. برای نیل به این هدف، ذرهبین علاوه بر ارائه پاسخهای هوشمند در زمینههای مختلف (برای مثال روند قیمتهای طلا و ارز، پیشبینی آب و هوای شهرهای مختلف، دستورهای آشپزی و غیره)، موتورهای جستجوی موضوعی هوشمندی در حوزههای گوناگونی همچون موسیقی، ویدیو، خرید و فروش، خبر و سرگرمی و غیره را توسعه داده است. شعار ذرهبین دسترسی آسان به خدمات دنیای وب است که سعی میکند با ایجاد بستری یکپارچه از جستجوگرهای موضوعی در زمینههای مختلف به آن دست یابد و بدون نیاز به نصب انواع اپلیکیشنها، تجربه خوبی را برای کاربر خود ایجاد کند.
جستجوگر موضوعی چیست؟جستجوگرهای موضوعی بهصورت تخصصی در یک حوزه اطلاعات مربوطه را از سطح وب و شبکه های اجتماعی جمع آوری میکنند و با جستجوی پیشرفته از طریق فیلترهای مختلف، دسترسی به خدمت مورد نیاز کاربر در آن موضوع تخصصی را فراهم میسازند. برای مثال در حوزه خرید کالا، هرگونه کالای نو و دست دوم را که در بیش از هزار وبسایت مجاز فارسی موجود است و از تخفیف خوبی برخوردار است، به کاربر نشان میدهد. برخی از این امکانات (مثلا مرتبسازی بر اساس میزان تخفیف) حتی در صفحات وبسایتهای اصلی فروش این کالاها وجود ندارد. بنابراین کاربر رسیدن به پاسخ صحیح و مناسب را با کمترین کلیک و کمترین مصرف وقت و هزینه تجربه میکند.
ارتباط ذرهبین با موتورهای جستجوی دیگر مانند گوگل چگونه است؟ذرهبین برای پاسخ به جستجوهای عمومی از معماری رایج در موتورهای جستجو به نام متاسرچ (یا همان فراجستجو) استفاده میکند که مانند خیلی از موارد مشابه خارجی، علاوه بر خزش و رتبهبندی صفحات توسط موتور جستجوی خود، از نتایج سایر موتورهای جستجو نیز استفاده میکند.
چرا از ذرهبین استفاده کنیم؟در دنیای وب، خدمات و محتوای بسیار گسترده و روزافزونی تولید میشود که دسترسی به آنها برای همه کاربران کار سادهای نیست. سرویسدهندههای بزرگی در دنیا برای بهبود دسترسی به این محتوا در حال ارائه انواع سرویسها هستند. با این حال از یک سو بسیاری از این خدمات برای کاربر فارسیزبان فعال نیست و از سوی دیگر هنوز هم میتوان خدمات بسیار متنوعی برای ایجاد سهولت دسترسی کاربر به این خدمات و محتوای گسترده توسعه داد؛ به همین علت شرکتهای بزرگی در دنیا در این مسیر پیش میروند. ذرهبین نیز تلاش دارد با ایجاد بستری یکپارچه از انواع موتورهای جستجوی موضوعی، در دو سطح، به سهولت دسترسی فارسی زبانان به خدمات و محتوای وب و انواع شبکههای اجتماعی کمک کند. در سطح اول، محصولات متنوعی وجود دارند که با تمرکز در حوزههای مختلف از جمله موسیقی، فیلم و سریال، خرید کالا یا خدمات و غیره به این امر کمک میکنند و در سطح بالاتر، ایجاد پلتفرمی یکپارچه از این محصولات متنوع است که کاربر با نصب یک اپلیکیشن، به همه این محصولات دسترسی دارد.
نظر ذرهبین در مورد طرح صیانت چیست؟فضای مجازی و به ویژه شبکههای اجتماعی، تبدیل به بستری موثر برای توسعه کسب و کارهای مجازی و تعاملات اجتماعی شده و این موضوع از نظر ذرهبین بسیار ارزشمند است. با این وجود از آنجایی که، نبود یک تنظیمگری شفاف، باعث ایجاد کسبوکارهای کاذبی شده و به کاربران و کسبوکارهای واقعی آسیب رساندهاست؛ قریب به اتفاق فعالان حوزه استارتاپی کشور در فضای مجازی معتقدند که این فضا نیاز به یک تنظیمگری شفاف دارد. اما باید تصمیمات به نحوی باشد که به دغدغههای مردم احترام بگذارد و به رونق کسبوکارها منجر شود. در حالی که طرح موسوم به صیانت از کاربران فضای مجازی چنین هدفی را دنبال نکرده است. از نظر ذرهبین مسدودسازی خدمات و پلتفرمهای خارجی با هدف رشد نمونههای داخلی رویکردی اشتباه است و بدون حضور همزمان رقبای خارجی در بازار، فضای رقابتی از بین میرود و رشدی اتفاق نمیافتد. ماموریتی که ذرهبین برای خود تعریف کرده است حضور در بازاری است که علاوه بر حضور رقبای فعلی، مسیر برای حضور اپلیکیشنهای خارجی که به هر دلیلی مسدود شدهاند، نیز فراهم شود. زیرا تنها در این صورت است که خلق ارزش واقعی اتفاق خواهد افتاد.
تیم ذرهبین چگونه تشکیل شده است؟ذرهبین متشکل از یک تیم جوان و نخبه با سلایق مختلف از دانشگاههای معتبر کشور است که ذیل همراه اول فعالیت خود را شروع کرده و با تمام توان علمی خود، در تلاش برای توسعه و بهبود خدمات ارائه شده به کاربر است. میانگین سنی تیم ذرهبین 30 سال است و حدود 70 درصد همکاران ما را آقایان و 30 درصد را خانمها تشکیل میدهند.
رابطه ذرهبین با اکوسیستم استارتاپی چیست؟همچنان که در ماموریت ذرهبین آمده است، سهولت دسترسی به خدمات دنیای وب که اکوسیستم استارتاپی هم جزئی از آن به شمار میرود به صورت راهبردی پیگیری میشود. در شروع، ذرهبین با توسعه سامانه احراز هویت متمرکز (SSO) تاکنون چندین کمپین مشترک با استارتاپ های فعال در حوزه های مختلف (از جمله گردشگری، سلامت، کتاب صوتی و ...) داشته است و از این طریق آنها را به کاربران معرفی کرده است. ارائه پاسخهای هوشمند (Smart Answers) در حوزههای گسترده دنیای وب و معرفی وبسایتهای فعال و به روز در این حوزهها نیز، امکان دیگر ارائه شده توسط ذرهبین است. علاوه بر این در آینده طرحهای مشارکتی متعددی در برنامه ذرهبین وجود دارد که بر اساس آنها، رویدادهایی با همکاری نزدیکتر استارتآپها و شرکتهای فعال در فضای مجازی جهت شناسایی نیازهای واقعی آنها برگزار خواهد شد. جالب است بدانید ذرهبین در صدد است با همکاری شرکتهای فعال در حوزه جستجوی موضوعی (مانند گردشگری، بیمه، کتاب و مقاله، و غیره)، خدمات این شرکتها را در بستر اپلیکیشن خود به کاربران ارائه کند. به عبارتی ذرهبین با ایجاد و ترویج پلتفرم خود، دسترسی متقابل کاربران و کسبوکارها به یکدیگر را آسان میکند.
چشمانداز و مأموریت ذرهبین چیست؟چشم انداز ما تسهیل دسترسی به اطلاعات و خدمات دنیای وب برای همه فارسی زبانان در گروههای سنی و دانشی مختلف است. بدین منظور ماموریت ما ارائه بستری یکپارچه از جستجوگرهای موضوعی هوشمند، جهت دسترسی متمرکز به همه اطلاعات و خدمات فضای مجازی فارسی است.
چگونه میتوانیم پیامکهای تبلیغاتی ذرهبین را لغو کنیم؟پیامکهای تبلیغاتی ذرهبین به منظور اطلاعرسانی دربارهی تغییرات، کمپینها و جوایز ذرهبین ارسال میشوند. با این حال، دریافت این پیامکها ممکن است برای برخی از کاربران ناخوشایند باشد. در این راستا، ذرهبین این امکان را فراهم کرده است که کاربران بدون نیاز به بلاک کردن سرشماره، قادر به لغو اشتراک پیامکهای تبلیغاتی ذرهبین خود باشند. برای این کار، کافیست عدد 2 لاتین را به سرشماره 8037 ارسال نمایید. پس از ارسال این پیام، شما یک پیامک تأیید دریافت خواهید کرد که مبنی بر لغو شدن اشتراک شما از پیامکهای تبلیغاتی ذرهبین است. سپس از دسته مشترکین پیامکهای تبلیغاتی ذرهبین خارج خواهید شد.